Pozor na mlhy a déšť, upozorňují řidiče policisté

Léto je pryč, nastává podzimní počasí plné mlh a deště. Je nutné, aby si změny uvědomili i řidiči a přizpůsobili jim styl své jízdy.

Jízda za mlhy je nebezpečná – výrazně klesá viditelnost a mlha zkresluje vnímání rychlosti pohybujícího se vozidla. Řidiči ji nemohou porovnávat podle okolních předmětů, vidí je totiž nezřetelně jen v nejasných obrysech. Motoristé tak podvědomě vyhodnocují svou rychlost jako výrazně pomalejší, než ve skutečnosti je. Stojící vozidla často považují za jedoucí, vzdálenost od okolních předmětů považují za větší, než odpovídá realitě.

Na zdánlivě suché vozovce mlha kondenzuje a výrazně prodlužuje brzdnou dráhu. Pokud řidič jede rychle, před překážkou nestačí zastavit a naráží do ní v plné rychlosti. Nehody se zraněním za mlhy mívají horší následky.

Viditelnost ze všech stran

Světla na denní svícení v mlze rozhodně nestačí. Automobil musí být pro ostatní viditelný ze všech stran, je proto potřeba rozsvítit potkávací světla a zadní mlhové světlo. Pokud je vůz vybaven předními mlhovkami, určitě zapněte i je, upozorňují policisté. Mlhu pravidla silničního provozu nedefinují. Mlhová světla by měla být zapnuta při dohledu pod 50 metrů. V takovém případě by rychlost jízdy neměla přesáhnout 50 kilometrů v hodině.

Vidět musí být nejen vozidla, ale i cyklisté a chodci. Ti by měli důsledně používat reflexní prvky, cyklisté musí být osvětleni vpředu i vzadu. Svou bezpečnost zvýší i použitím reflexních doplňků, za takového počasí optimálně reflexní vestou. Dají tak motoristům větší šanci včas zareagovat. Velmi nebezpečné jsou lokální mlhy, a to hned ze dvou důvodů. Z úseku, kde je dobrá viditelnost, řidiči do mlhy často vjíždějí bez snížení rychlosti. Spoléhají, že úsek znají, že je nemůže nic překvapit. V momentě, kdy se na vozovce objeví nečekaná překážka, často nestačí zareagovat a dojde k vážné dopravní nehodě.

Po vyjetí z mlhy do dlouhého úseku bez ní je nutno vypnout zadní mlhové světlo, na ož řidiči často zapomínají. Zvláště za tmy oslňuje toto světlo vzadu jedoucí řidiče, pro které to je nejen nepříjemné ale i nebezpečné. Pravděpodobnost usmrcení za mlhy je téměř trojnásobná než při průměrné nehodě.

Za mlhy dochází ke stovkám nehod

V roce 2015 vyšetřovala Policie ČR 803 nehod, ke kterým došlo za mlhy. Zemřelo při nich 16 osob, 32 jich bylo zraněno těžce, 284 lehce. Jízda na vlhkých či mokrých silnicích se stává každodenní realitou. Za deště se riziko nehod zvyšuje dvaapůlkrát, na dálnici dokonce pětkrát. V nočních hodinách nebezpečí ještě dvojnásobně vzroste.

Brzdná dráha se na mokré vozovce se ve srovnání s jízdou na suchém asfaltu prodlužuje. Například z rychlosti 50 kilometrů v hodině zastavíme na suchém povrchu na 28 metrech, na mokrém budeme potřebovat o pět metrů více. Jestliže na suchu před překážkou zastavíme, na mokru pojedeme v okamžiku kolize více než dvacetikilometrovou rychlostí.

Policisté doporučují vždy vyjet v dostatečném předstihu, plně se věnovat řízení, dodržovat bezpečnou vzdálenost od ostatních vozidel, přizpůsobit rychlost danému počasí, dodržovat pravidla silničního provozu, aby se řidiči vrátili ze svých cest bezpečně domů.

red