Alternativní variantu okruhu kolem Prahy středočeští starostové odmítají

Změna trasy by podle nich odsunula stavbu do vzdálené budoucnosti. Navíc odporuje územním plánům obcí a měst a dostala by se do kolize s budoucí výstavbou.

Odpůrci dlouhodobě připravovaného Pražského okruhu zpracovali a zveřejnili podobu alternativní trasy okruhu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nechalo jejich záměr prověřit studií, kterou zpracovali experti z Dopravní fakulty ČVUT v Praze. Závěry jsou jednoznačné: rizika jsou tak vysoká, že odborníci novou trasu odmítají.

Regionální alternativa trasy okruhu by podle návrhu jejích autorů vedla od Tuchoměřic přes Velké Přílepy, Svrkyni, Řež, Klecany, Sedlec, Bašť, Mratín, Polerady a Dřevčice k napojení na dálnici D10 a dále k D1. Starosty dotčených obcí ovšem úvahy o novém hledání trasy pobouřily, podle nich by další diskuse přinesla jenom zdržení výstavby. Starostové středočeských obcí a měst, jichž se zmíněná severní část takzvané regionální či alternativní trasy silničního okruhu kolem metropole dotýká, se proto sešli na jednání v Líbeznicích.

Zúčastnili se jej starostové a zástupci prakticky všech obcí dotčených novou trasou, tedy Tuchoměřic, Svrkyně, Větrušic, Husince, Bořanovic, Hovorčovic, Baště, Zlonína, Líbeznic, Měšic, Mratína, Kostelce nad Labem, Polerad, Brázdimi a Nové Vsi.

Podle názoru expertů z ČVUT by změněná trasa nepřinesla oproti původní variantě žádné výhody a její příprava by zásadním způsobem realizaci okruhu zdržela. Uvádějí, že změnou trasu by využilo méně vozidel a řidiči by více jezdili po místních komunikacích Prahy, které jsou už nyní často za hranicí své kapacity, a proto na nich vznikají zácpy.

„Vedou přes nás frekventované komunikace, plynovod, vysoké napětí, létají nad námi letadla. V našem území si už žádnou další takovou stavbu nedovedu představit. Nikdo s ní navíc dlouhodobě nepočítal. Je to nesmysl,“ řekl starosta Mratína Jiří Falek.

Místostarostka Svrkyně Eva Čermáková upozornila, že obyvatelé její obce a obcí v okolí by s takovou změnou trasy určitě nesouhlasili. „Pokud by se teď lidé dozvěděli, že tu má vést dokonce dálnice, vnímali by to jako obrovský podraz.“

„Nejen pro naše obce, ale i pro Prahu a celou Českou republiku je nezbytně nutné vybudovat Pražský okruh co nejdříve. Už při projednávání stávající trasy před 15 lety padly všechny argumenty,“ prohlásil starosta Líbeznic a krajský radní Martin Kupka (ODS). „Zvažovaly se alternativní trasy. Jsem přesvědčen, že v hustě zastavěném území kolem Prahy není možné najít jinou trasu než tu, která je ve stávajících územních plánech zakotvená. Jediný možný a dobrý směr je hledat v rámci této trasy co nejlepší technické řešení. Cokoli jiného bude znamenat další nekonečné odklady stavby,“ dodal.

red