Bankéři varovali mělnické studenty před nebezpečími na sítích

Vrcholoví manažeři českých bank vyrazili již potřetí do středních škol a gymnázií po celé republice v rámci projektu České bankovní asociace (ČBA) nazvaného Bankéři jdou do škol. Také pro studenty mělnického gymnázia připravili devadesátiminutový workshop.

Letos se bankéři věnovali důležitému tématu bezpečného chování na internetu. Kyberbezpečnost se v ČR stále podceňuje – ukazuje to Index bezpečnosti ČBA, který se třetím rokem
pohybuje okolo 60 procent.

Studenti třetích a čtvrtých ročníků, kteří se projektu Bankéři jdou do škol zúčastnili, se v on-line prostředí pohybují několik hodin denně. Bankéři se proto snažili středoškoláky upozornit na nebezpečí, která na ně na internetu číhají, naučit je rozpoznat hackerský útok a vysvětlit jim, jak jsou banky zabezpečeny.

Češi ke správě svého účtu využívají internetové bankovnictví stále častěji. Podle průzkumu SC&C pro ČBA svůj účet přes internet spravuje denně každý čtvrtý, týdně je to téměř polovina klientů. Oproti minulému roku také výrazně klesl počet těch, kteří nespravují svůj bankovní účet přes internet vůbec.

„Na  rostoucích číslech mají výrazný podíl právě mladí lidé, středoškoláci a vysokoškoláci, proto se naše kampaň na tuto věkovou kategorii letos zaměřuje,“ uvedl Tomáš Hládek, odborník na kyberbezpečnost a poradce ČBA pro platební styk. Mladí lidé, kteří se s  bankovními účty teprve učí zacházet, se od manažerů bank dozvěděli, proč je nutné se o bezpečné chování na internetu zajímat. Bankéři doprovodili workshopy názornými příklady útoků z praxe.

Proti liknavosti klientů banky nic nezmůžou

„Přestože mají banky aplikace internetového a mobilního bankovnictví zabezpečeny velmi dobře, proti liknavosti a neinformovanosti klientů nic nezmohou. Mnoho lidí tak přijde o peníze svou vlastní nevědomostí či neopatrností,“ konstatoval Hládek. Jako příklad uvedl využívání stejného hesla pro bankovní účty, e-shopy, sociální sítě či diskuzní fóra. „Pokud lidé přijdou napadením své elektronické identity, například účtů na sociálních sítích nebo e-mailů o osobní informace, je to nemilé, ale když přijdou i o peníze, je to velký problém. Navíc, když se prokáže, že přišli o finanční prostředky vlastní vinou, nárok na kompenzaci škody nemají,“ prohlásil.

„Zjištění, že studenti mají velký přehled o způsobech možného napadení svých elektronických zařízení i jejich zabezpečení, mne potěšilo. Padalo i mnoho zajímavých dotazů, což svědčí o tom, že mladým lidem není tato problematika lhostejná,“ komentoval setkání s mělnickými studenty ředitel informační bezpečnosti Raiffeisenbank Radek Komanický.

Lidé by si podle odborníků měli své chování na síti důkladně promýšlet – ať jde o vypnutí hesla do mobilu, otevírání přílohy mailu od neznámého odesílatele nebo přidávání neznámých lidí na sociálních sítích. „Studenti byli skvělí, reagovali velmi dobře, odpovídali na otázky a v některých případech mě příjemně překvapilo, že měli o některých oblastech přehled,“ zhodnotil workshop odborník na kyberbezpečnost z MONETA Money  Bank Dušan Kočí. „Nejvíce mě ale překvapilo, když jsme se bavili o zabezpečení mobilních telefonů, kolik z nich se hlásilo, že mají mobil zabezpečený antivirem. To bylo i vzhledem ke statistikám velice pozitivní zjištění,“ míní.

Profesionály také studenti příjemně překvapili svými znalostmi základních bezpečnostních pravidel i rizik spojených s internetem. „Internet neberou jako bezpečnou hračku, ale vědí, že tam nějaká nebezpečí číhají,“ konstatoval Kočí.

Mobil je „nabitá zbraň“

Podle průzkumu ČBA využívá pravidelně mobilní bankovnictví 27 procent klientů, nejčastěji právě mladí lidé. „Často si ale neuvědomují, že v kapse nosí ‚nabitou zbraň‘. Mobil je v dnešní době stejně výkonný jako stolní počítač a pokud k jeho zabezpečení nebudeme přistupovat stejně, tak se může stát, že uživatel nejen že přijde o svůj profil na YouTube, ale také o všechny peníze na své účtu,“ uvedl Hládek. Připomněl další zjištění z průzkumu, podle něhož má svůj mobil proti napadení zabezpečený pouze 31procent lidí, 40 procent majitelů o jeho zabezpečení neví a 29 procent lidí jej nemá zabezpečený vůbec.

Projekt Bankéři jdou do škol letos podpořila kampaň YouTubera Vaďáka. První video na téma kyberbezpečnosti uveřejnil v červenci, druhé natáčel na workshopu s bankéřem. YouTubeři dnes mají na chování mladých zásadní vliv a jejich videa jsou skvělým prostředkem k tomu, jak mladou generaci upozornit, že velké nebezpečí na ni čeká právě na sociálních sítích,“ řekl výkonný ředitel ČBA Pavel Štěpánek. Tématu kyberbezpečnosti se podle něj věnují i další YouTubeři jako Stejk, Johnny Valda, EvilBender nebo Kovy.

Projektu Bankéři jdou do škol se letos zúčastnilo 35 středních škol a gymnázií, které navštívilo 33 bankéřů – zpravidla zástupci nejvyššího managementu nebo specialisté na kybernetickou bezpečnost.

red