Do Staré mydlárny na Člověče, nezlob se!, blues i alternativu

Na programu mělnického klubu bude tento týden koncert Dobré ráno blues bandu a Memoriál Marka Vojtíška, na němž se představí bubeník Pavel Fajt.

Páteční večer v mělnické Staré mydlárně bude patřit blues. Kapela Dobré ráno blues band zde vystoupila již s původním frontmanem Matějem Ptaszkem. Bluesový zpěvák a hráč na foukací harmoniku se ovšem přestěhoval do Latinské Ameriky a nyní žije v Ekvádoru. V sehrané kapele jej proto loni nahradil Američan Brynn Stephens.

Muzikant z Los Angeles, který v 80. letech hrával s kapelami Great White, Cheap Trick, či Hurricane již s českými spoluhráči vystoupil například na Jazzovém festivalu v Hradci Králové, bluesovém festivalu v německém Schmolzeru nebo na festivalu umění v německém Tannu. A letos v létě si jej mohli poslechnout i návštěvníci pátečních hudebních setkání v mělnickém podloubí Blues před Dírou.

Stephense v kapele doplňují kytarista Vít Kopecký a hráč na bicí i valchu Vladislav Sosna. Kapela je skvěle sehraná, slavné bluesové kousky hraje patřičně syrově a svižně, ale i radostně a s osobitým humorem.

Bubeník Pavel Fajt. Foto - Jiří Janda
Bubeník Pavel Fajt. Foto – Jiří Janda

O den později bude mělnický klub dějištěm Memoriálu Marka Vojtíška – muzikanta, který před sedmi roky v pouhých šestatřiceti letech podlehl zákeřné chorobě. K uctění jeho památky se nejprve uskuteční tradiční  turnaj ve hře Člověče nezlob se!, po vyhlášení jeho vítězů odstartuje tradiční večerní koncert.

Představí se na něm brněnský hudebník Pavel Fajt, jehož hudba se už dlouhá léta pohybuje na pomezí world music, art-rocku, folk-rocku a experimentální elektrofonické hudby. Muzikant vystupoval s kapelami Nucleus a Ještě jsme se nedohodli. Následovalo příležitostné vystupování s folkovými hudebníky a zejména spolupráce se zpěvačkou a houslistkou Ivou Bittovou.

Společně působili také v kapele Dunaj, která patřila k nejvýraznějším zjevům brněnské alternativní scény na konci 80. a počátku 90. let. S Bittovou Fajt vystupoval na mnoha koncertech v celé Evropě i v zámoří a byl také hudebním producentem několika jejích sólových desek.

Od roku 1992 se také datuje jeho sólové vystupování, kdy kromě rozšířené bicí soupravy využívá jednoho či dvou akustických kruhů, což je kovový elektrofonický nástroj kruhového tvaru s několika strunami napojený na speciální zvukovou aparaturu se zkreslujícími zvukovými efekty.

Bedřich Marjanko