Modernizace vzhledu stojanů na zastávkách

Stojany na zastávkách veřejné dopravy ve Středočeském kraji a Praze čeká postupná modernizace a sjednotí se jejich vzhled

Stojany na zastávkách veřejné dopravy ve Středočeském kraji čeká postupná modernizace a sjednocení vzhledu. Nové označníky zastávek navíc umožní aplikaci nových technologických prvků. Standard přestupních bodů a zastávek společného integrovaného dopravního systému Prahy a Středočeského kraje pro území středních Čech i novou podobu označníku dnes schválili krajští radní.

Standard zastávek vznikal více než dva roky. Od počátku byl zamýšlen jako koncepční dokument pro oblasti přestupních bodů a zastávek na území společného integrovaného dopravního systému Středočeského kraje a Prahy. Řeší se přístup na zastávky, vybavení nebo výšky nástupišť. Standard zastávek není normou ani vyhláškou, je to tzv. design manual, tedy ucelené moderní know-how organizátora integrovaného dopravního systému, který by ho měl vyžadovat při realizaci zastávek a přestupních bodů.

„Zastávkový označník je významnou součástí veřejného prostoru a představuje zároveň charakteristický orientační prvek systému veřejné dopravy. Stávající označníky na území našeho kraje i Prahy jsou často řešeny nejednotně a jejich technická i estetická úroveň je nedostačující,“ sdělil středočeský radní pro dopravu František Petrtýl (ANO 2011).

Studie modernizace designu označníku byla zadána v návaznosti na schválený a připravovaný projekt Modernizace zastávkového informačního systému Středočeského kraje financovaný z fondů EU. „Cílem bylo vytvoření nového modernizovaného vzoru jednotného označníku pro celý integrovaný dopravní systém Prahy a středních Čech,“ vysvětlil František Petrtýl.

Nový vzor označníku vychází z tradiční podoby, nicméně je vizuálně modernější a „čistější“. Počítá s využitím kvalitnějších materiálů a je připraven na aplikaci nových technologických prvků, jako jsou zobrazovací zařízení odjezdů spojů v reálném čase, prvků pro nevidomé či umístění solárního panelu coby zdroje elektřiny.

Na studii zastávkového označníku úzce spolupracovaly IDSK a ROPID. Na základě úspěšně zpracovaného designu byl v Praze zastaven záměr na vyhlášení obdobné designové soutěže, navrhovaný design se tak stane závazný i pro celý systém Pražské integrované dopravy.

Na přípravě Standardu zastávek se podílely IDSK, ROPID s Krajským úřadem Středočeského kraje, Magistrát hlavního města Prahy, Dopravní podnik hl. m. Prahy, TSK, Ředitelství silnic a dálnic, SŽDC, Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých a další organizace. Díky tomu vznikl ucelený materiál, do kterého byly zapracovány všechny připomínky.

Středočeští radní Standard zastávek schválili jako koncepční dokument a uložili všem zainteresovaným stranám, aby se při přípravě projektů, záměrů a investic, jejichž součástí jsou zastávky nebo přestupní body veřejné dopravy, řídily tímto dokumentem.