Hejtmani požadují po státu peníze na opravy krajských silnic

Liblice (Mělnicko) 27. října (ČTK) – Hejtmani požadují, aby ve státním rozpočtu na rok 2018 byly na opravy krajských silnic vyčleněny čtyři miliardy korun. Stát s nimi zatím nepočítá. Chtějí i lepší podmínky pro plánování přidělování peněz krajům. Podle středočeské hejtmanky Jaroslavy Pokorné Jermanové (ANO) se o případném vyčlenění státních peněz kraje dozvídají až na poslední chvíli. Značně to komplikuje rozvržení prací i využití peněz, uvedla hejtmanka na tiskové konferenci po dnešním jednání Rady Asociace krajů v Liblicích na Mělnicku.

Opravy krajských silnic jsou podle hejtmanů dlouhodobě podfinancované, nyní už také není možné čerpat evropské dotace v takovém rozsahu jako v uplynulých letech. Podle místopředsedy Rady Asociace krajů a hejtmana kraje Vysočina Jiřího Běhounka (nestraník za ČSSD) kraje také věří, že se podaří vyjednat evropské dotace pro další období. „Nejsme tak hladoví a uvědomujeme si, že všechno nám stát asi dát nemůže, ovšem na druhou stranu nejsou jen silnice první třídy a dálnice, ale jsou i silnice třetí a druhé třídy,“ řekl Běhounek.

Opravy silnic je nutné plánovat i léta dopředu. Podle Pokorné Jermanové je třeba připravit takové podmínky, aby se kraje nedozvídaly o možnosti přidělení státních peněz až na jaře roku, kdy mají být využity, ale třeba už v září nebo říjnu roku předešlého. Krajské organizace včetně správy silnic by tak měly dost času na plánování. Nejde pouze o plán rozvržení peněz, ale také o návaznost prací a zajištění tendrů a kapacit firem.

V letech 2015 až 2017 poslal stát prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) regionům, které silnice nižších tříd vlastní, téměř 11 miliard korun. Pro příští rok se s příspěvkem SFDI pro kraje zatím nepočítá.

O krajských prioritách bude také Asociace krajů jednat se Svazem měst a obcí 16. listopadu. Jednou z priorit by měla být změna struktury rozpočtového určení daní pro kraje. Podmínky nastavené v roce 2000 totiž podle krajů už neodpovídají například změnám v počtu obyvatel nebo situaci v dopravě. Středočeský kraj by tak mohl získat i jednu miliardu korun do rozpočtu navíc, což by byly peníze, jejichž využití by se dalo dobře plánovat.

Sandra Bejšáková dr hj