Ve Středočeském kraji bude provozováno deset autobusů poháněných vodíkem

*Desítka vodíkových autobusů začne vozit cestující v okolí města Mníšku pod Brdy na konci roku 2025.

*Ročně přepraví autobusy s vodíkovým pohonem několik tisíc pasažérů a ujedou zhruba 550 tisíc kilometrů.

*Elektrolyzér o příkonu 540 kW na výrobu vodíku, vodíkovou čerpací stanici a zásobníky dodá firma ČEZ ESCO, elektřinu k jeho bezemisní výrobě poskytne vodní elektrárna ČEZ ve Vraném nad Vltavou.

*Provozovatelem busů značky Solaris bude společnost Martin Uher Bus, dopravce v systému Integrované dopravy Středočeského kraj a hl. města Prahy PID.

*Většinu pořizovacích nákladů pokryje dvojice evropských dotačních titulů – Integrovaný regionální operační program (IROP) a program ITI pro rozvoj metropolitní oblast

Provoz autobusů poháněných vodíkem bude zajištěn na základě smlouvy mezi Integrovanou dopravou Středočeského kraje a dopravcem Martin Uher Bus. Vítězem výběrového řízení na dodávku vozidel je firma Solaris, která tak dodá 10 autobusů poháněných vodíkem Solaris Urbino 12 hydrogen. Dodavatelem vodíkového hospodářství, zahrnujícího elektrolyzér vyrábějící vodík, vodíkovou stanici a zásobníky, je společnost ČEZ ESCO. Stoprocentně zelená elektřina na výrobu vodíku bude pocházet z vodní elektrárny ČEZ ve Vraném nad Vltavou.

Až koncem roku 2025 nastoupí cestující do busů linek 446, 517 a 688 jezdících v kopcovitém terénu okolí středočeského Mníšku pod Brdy, povezou je už nové vodíkové autobusy Solaris Urbino 12 hydrogen. Jde o výsledek inovativního projektu bezemisní dopravy, při kterém spojily své síly Středočeský kraj, Skupina ČEZ a dopravce Martin Uher Bus. Dojezd autobusu je až 320 kilometrů, ročně by měly svézt několik tisíc cestujících a ujedou zhruba 550 tisíc kilometr.

„Jsme nejlidnatější region České republiky a bedlivě sledujeme inovace v dopravě i v dalších odvětvích. Jako první kraj v republice jsme se tak rozhodli spustit velký vodíkový projekt v dopravě. V budoucnu má být celá doprava bezemisní, a my si tak potřebujeme otestovat nejnovější technologie v praxi. Na linkách v Kutné Hoře, Kladně nebo například na Benešovsku už jezdí elektrobusy a teď si vyzkoušíme i druhé perspektivní palivo – vodík. Věříme, že se nové autobusy poháněné vodíkem osvědčí i v náročném členitém terénu v okolí Mníšku pod Brdy,“ říká hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková.

 

Palivem pro autobusy bude tzv. zelený vodík, kterého celá flotila během ročního provozu spotřebuje až 45 tun. Jeho zdrojem bude bezemisní elektřina z nedaleké vodní elektrárny Vrané nad Vltavou, kterou provozuje ČEZ. Zelenou elektřinu energetici přemění ve vodík v elektrolyzéru o příkonu 540 kW. Součástí vodíkového hospodářství bude také plnící stanice a několik zásobníků na vodík o celkovém objemu 500 kg. V soutěži na dodávku řešení zvítězila společnost ČEZ ESCO, která na dodávce vodíkových technologií spolupracuje s renomovaným britským specialistou Logan Energy