Stavba u Liběchova komplikuje dopravu už týdny, hotovo má být v září

Na silnici I/9 mezi Liběchovem a Mělníkem pokračují stavební práce na rekonstrukci opěrné zdi a přilehlé poloviny vozovky. Provoz v místě je omezen jen částečně – řidiči projíždějí úsekem kyvadlově s řízením semafory. Podle aktuálních plánů by měla být stavba dokončena po letních prázdninách, tedy v září.

Původní opěrná zeď musela být kvůli havarijnímu stavu odstraněna. Podle technického průzkumu došlo u zdiva k hluboké degradaci kamenů i malty, což vedlo ke statickému narušení zdi. V některých úsecích se zeď začala vyvalovat, část z ní byla rozrušena v celé tloušťce. Železobetonový práh navíc vykazoval korozi výztuže.

Nová zeď, která vzniká na jejím místě, bude mít podobné rozměry jako původní – výšku až tři metry. Konstrukčně půjde o kombinaci kamene, betonu a železa. Z pohledové strany bude zachován kamenný vzhled, římsy a základ zdi budou z betonu a doplněny o železné zábradlí.

Současně s výstavbou nové opěrné konstrukce probíhá i oprava poloviny vozovky. Starý povrch byl odfrézován, nyní probíhá sanace podkladních vrstev. Silnice byla v rekonstruovaném úseku dlouhém 654 metrů značně poškozená – objevovaly se v ní vyjeté koleje, podélné trhliny a makrotextura povrchu byla ve špatném stavu.

Na stavbě každý den pracuje přibližně 20 dělníků, kteří aktuálně provádějí práce ve svahu nad železniční tratí. Vzhledem ke složitému jílovitému podloží bylo nutné zajistit stabilitu podzemní části stavby pomocí mikropilot.

Denně projede tímto frekventovaným úsekem kolem 10 000 vozidel, z nichž asi pětinu tvoří nákladní doprava. Zhotovitelem stavby je společnost Metrostav TBR a.s., která se zavázala práce provést za 48 milionů korun bez DPH.