Na letních pneumatikách je brzdná dráha o čtvrtinu delší

Zima se blíží. Po nadprůměrně teplém září přišel teplotní zlom. Říjen přinesl teploty pod bodem mrazu a navíc se na silnicích objevil i první sníh. Policisté připomínají řidičům nutnost rychlého přezutí zimních pneumatik – měli by tak učinit hlavně řidiči, kteří jezdí služebně po celé zemi.

Zákon o silničním provozu upravuje také provoz vozidel v zimním období –  od 1. listopadu do 31. března – v případech, že se vzhledem k povětrnostním podmínkám dá předpokládat, že se na pozemní komunikaci
může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. „Pokud je na silnici umístěna značka Zimní
výbava, platí tato povinnost vždy bez ohledu na stav povrchu vozovky,“ připomněla mluvčí mělnických policistů Markéta Johnová. „Nikdo z nás nedokáže přesně říci respektive předpovědět, jaké bude počasí po celý den či následující den. Přemýšlet nad  tím, zda své auto přezujeme teď, anebo budeme čekat až nasněží,
je zbytečné,“ míní.

Právě na podzim a v zimě policisté registrují vysoký počet dopravních nehod – nejčastější příčinou je právě jízda na letních pneumatikách. „Důležité je vědět, že osobní vozidla musí mít zimní pneumatiky na všech kolech, nikoliv jen na hnané nápravě, jako tomu bylo dříve,“ připomněla Johnová.

Minimální hloubka dezénu neboli vzorku by měla být 4 milimetry – vozidlo vybavené zimními pneumatikami má vyšší přilnavost na ledu i sněhu, lepší stabilitu v zatáčkách a podstatně kratší brzdnou dráhu. Pokud hloubka vzorku klesne pod požadovanou úroveň, pneumatika již nemá díky úbytku vzorku dostatečné schopnosti záběru. Pneumatika přitom může začít podkluzovat již při rozjezdu.

K zastavení vozidla jedoucího na zimních pneumatikách ojetých na zákonné minimum potřebujeme brzdnou dráhu o 50 procent delší,“ uvedla Johnová. Připomněla, že zimní pneumatiky nejsou vhodné jen na zasněženém povrchu. Její využití začíná už při poklesu teploty pod 7 stupňů Celsia. „Nezapomínejte, že i když je během dne10 až 12 stupňů Celsia, mohou večerní a hlavně noční teploty klesnout podstatně níže,“ uvedla.

Řidiči by si také měli uvědomit, že ani na že zimních pneumatikách nemohou na sněhu a ledu jezdit jako po suché silnici. „Fyzikální zákony platí i pro vozidla se zimními pneumatikami.“ prohlásila. Připomněla, že zimní pneumatika stárne podstatně rychleji než letní kvůli používání více druhů olejů a směsí silic. Tyto přísady se postupem času z pneumatiky chemickými procesy vytrácejí a pneumatika ztrácí  jízdní vlastnosti.

Pokud při silniční kontrole policisté zjistí, že řidič nemá předepsané zimní pneumatiky, hrozí mu udělení blokové pokuty ve výši až 2000 korun, ve správním řízení až 2500 korun. Pokud bude prokázáno, že škodní událost nastala v přímé souvislosti s použitím nevhodných pneumatik, může dojít ke krácení pojistného plnění havarijního pojištění.

„Přizpůsobte rychlost danému počasí a dodržujte pravidla silničního provozu, abyste se vždy vrátili ze svých cest bezpečně domů,“ uzavřela mluvčí.

red

Share on Facebook0Tweet about this on Twitter